کد مطلب:188725 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:149

استفاده از پند و تذکر در مسیر اصلاح
در بینش امام باقر (ع)، امر به امر به معروف و نهی از منكر ضروریترین گامی است كه باید در طریق اصلاح جامعه و حتی برای حفظ سلامت و صلاح جامعه، برداشته شود.

مبارزه با كجروی ها و اصلاح مفاسد اجتماعی و جباریت حاكمان، همیشه مستلزم حركت های قهرآمیز و خونین نیست، بلكه نخست باید با منطق، اهداف، خواسته ها و ارزش ها را مطرح كرد، و زمینه ی تحول فكری و فرهنگی را پدید آورد و در صورت تأثیر نكردن آن، به مواضع قهرآمیز روی آورد.

امام باقر (ع) می فرماید:

همانا امر به معروف و نهی از منكر، راه انبیا و شیوه ی صالحان است.



[ صفحه 118]



تكلیفی است بزرگ، كه همه ی واجبات و ارزش های ضروری در پرتو آن تحقق می پذیرد، و اندیشه ها در نتیجه ی آن از گزند خناسان ایمن می ماند، و راه ها به وسیله ی آن، امنیت پیدا می كند و روابط اقتصادی سالم شكل می گیرد و حق مظلومان از ظالمان، باز گرفته می شود. زمین آباد می گردد و از دشمنان انتقام گرفته می شود و كارها سامان می یابد. [1] .

و می فرمود: بد جامعه ای است آن جامعه ای كه امر به معروف و نهی از منكر را ارج ننهد و با دید عیبجویی به آن نگاه كند! [2] .


[1] ان الامر بالمعروف والنهي عن المنكر سبيل الأنبياء، و منهاج الصلحاء، فريضة عظيمة بها تقام الفرائض و تأمن المذاهب و تحل المكاسب و ترد المظالم و تعمر الارض و ينتصف من الاعداء و يستقيم الامر. وسائل الشيعة 11 / 395؛ فروع كافي 5 / 56.

[2] بئس القوم يعيبون الامر بالمعروف و النهي عن المنكر. فروع كافي 5 / 57.